Nyheder

EKU: Hvad er egentlig meningen?

Status: Pilotprojektet for den erhvervsrettede konstabeluddannelse (EKU) i kamptropperne har været udskældt. Alligevel er pilotprojektet et vigtigt skridt på vejen for skabe en bedre uddannelsesmodel for konstablerne og dermed også et bedre fundament, når HKKF skal forhandle løn i overenskomsten. Læs om hvordan, HKKF forholder sig til pilotprojektet.

EKU: Et pilotprojekt der ramte skævt 

Bliver man en god soldat af at blive undervist i dansk og samfundsfag og sidde på skolebænken i stedet for at tage på skydelejr? Det er tilfældet for nogle af de konstabler, som går på den erhvervsrettede konstabeluddannelse (EKU), og konsulent i HKKF, Poul Sørensen, fortæller, om pilotprojektet: ”Intentionerne med EKU’en er ikke blevet indfriet, fordi de valg, der blev truffet ved implementeringen har medført store udfordringer”

Udfordringerne ser HKKF også

Utilfredsheden med EKU har godt kunne mærkes hos HKKF og Poul Sørensen forstår også frustrationen. Han lister 5 overordnede punkter, som HKKF også er kritiske overfor:

  • Fagene er ikke tilstrækkelig tilpasset militær faglighed: HKKF ønskede, at fagene på EKU skulle kunne integreres i en militær kontekst og understøtte det arbejde, som soldaterne laver i Hæren og dermed give en opkvalificering til alle konstabler i Hæren. Men i stedet for at integrere fagområder, er fagene blevet udbudt som selvstændige skolefag (grundfag). Så selvom undervisning i dansk og samfundsfag er udmærket, ønskede HKKF derudover at soldater i et fag som engelsk også skulle undervises i det militærfaglige sprog.
  • En uddannelse for mindre end 20%: HKKF ønskede, at pilotprojektet skulle give faglig opkvalificering til alle konstabler ved kamptropperne, men kun 20% har reelt deltaget i undervisning. Flertallet, 80%, har fået merit, og er dermed fritaget for undervisning, fordi de har haft tilsvarende fag – de fleste gennem deres gymnasiale uddannelse.
  • Uønsket følelse af en opdelt enhed: Enhederne er blevet opdelt i konstabler, som skulle deltage i uddannelsesaktiviteter og dem, som ikke skulle. Det har skabt flere negative følelser, og det synes HKKF selvfølgelig er en ærgerlig udvikling.
  • Uddannelsesplanlægning spænder ben for undervisning: Uddannelsesplanlægningen i Hæren har ikke taget højde for, at EKU’en skulle gennemføres. Undervisningen i EKU’en har derfor flere gange ikke kunne gennemføres optimalt, fordi anden uddannelse i Hæren har overlappet.
  • EKU’en har fået dårlig modtagelse: Traditioner og kulturen hos ledere og kollegaer i Hæren har været en kilde til modstand mod EKU og har skabt et forvrænget negativt billede af pilotprojektet.

Ansvarsfordeling: EKU’en er et samarbejde

Formålet for EKU’en er blevet fastlagt af parterne i udviklingssamarbejdet, som, udover HKKF, er Forsvarsministeriet (FMN), Forsvarskommandoen (FKO), Forsvarsakademiet (FAK) og Hærkommandoen (HKO). Sammen har vi udarbejdet en model for uddannelsen, dens varighed og indhold.

Implementering: Forhindringer undervejs

Udrulningen og implementeringen har HKO stået for, mens HKKF er repræsenteret i et fagligt udvalg for uddannelsen som sparringspartner. ”Vi har arbejder for at sikre, at uddannelsen bliver så god og relevant som muligt, ” fortæller Poul Sørensen om arbejdet med tilblivelsen af uddannelsen. ”Der har også været fremskridt undervejs, men vi har længe været klar over, at der er foretaget nogle valg, som skaber forhindringer for, at uddannelsen bliver oplevet som en succes. Det ændrer ikke på, at den oprindelige intention med uddannelsen er god, og at det i sig selv er et vigtigt skridt, at der er stablet en uddannelse på benene, selvom den lider af skavanker. Nu er der et grundlag for at foretage ændringer af uddannelsen ud fra de erfaringer, som vi gjort os. ”

Hvorfor er EKU vigtig for HKKF?

EKU’en er et afgørende skridt på vejen i en overordnet strategi for at synliggøre og anerkende konstablernes faglighed og uddannelse. Den erhvervsrettede konstabeluddannelse er et:

  • Værktøj til at sikre bedre muligheder for uddannelse i, og udenfor, for Forsvaret: Et uddannelsesbevis er en dokumentation på dine kompetencer. Som ufaglært soldat har du ikke noget bevis på, hvad du kan – selvom du måske kan meget. Hvis du vælger at arbejde i det civile, men ikke har gennemført en EKU, kan det føles som om, du skal starte helt forfra, fordi du ikke har dokumentation for dine kompetencer. Med EKU’en sikres , at konstabler ikke starter fra nul – det er fx nemmere at søge ind på andre uddannelser og få merit –uddannelsen til fængselsbetjent er bare et eksempel. Indenfor Forsvaret bliver det også nemmere at videreuddanne sig, fordi EKU’en giver adgang til at kunne søge visse uddannelser - fx uddannelsen til løjtnant.
  • Fundamentet for at forhandle om bedre løn: Uddannelsesniveau og løn hænger sammen. Sådan er det på arbejdsmarkedet, og sådan er det i den offentlige sektor: Lønnen til faglærte er højere end løn til ufaglærte. Når alle Hærens konstabler bliver faglærte gennem EKU, står HKKF meget stærkere, når vi skal forhandle løn med arbejdsgiver, for vi kan argumentere for, at alle soldater, der har gennemført EKU, skal have faglært løn.

TR går til HKKF med sin frustration

Frustrationen over EKU’en var stor hos Mathias, som er fungerende tillidsrepræsentant for JDR, 2. kampvognseskadron. Han tog derfor fat i HKKF for at fortælle om udfordringerne – og ideer til løsninger. ”Da jeg var på TR-kursus fandt jeg ud af, at HKKF er åben overfor, at vi hiver fat i HKKF’s ledelse, når vi har problemer. De kan jo tage det videre i instanser som jeg ikke har adgang til.”

Feedback fra TR: HKKF er en vej til indflydelse

Mathias inviterede Poul Sørensen, som sidder i det faglige udvalg for HKKF, til et møde. ”Poul fik nogle input han kunne tage til Hærkommandoen,” fortæller Mathias. ”Jeg føler vi fik nogle erfaringer igennem til Hærkommandoen, som de ikke normalt er opmærksom på.”

Konstruktiv kritik er altid velkommen

Poul Sørensen siger om mødet med Mathias: ”Det var super relevante input, som Mathias kom med – Han gjorde os fx opmærksomme på, at der også er specielle faglige retninger ved kampvognene, som en EKU-model skal kunne rumme og understøtte. Vi hører altid gerne på gode ideer og konstruktive inputs.”

Fremtiden for EKU’en: I gang med evalueringerne

Midtvejsevalueringen af pilotprojektet skal snart drøftes i det faglige udvalg. Evalueringen skal danne grundlag for justeringer i uddannelsen. Forventningen er, at evalueringen indeholder erfaringer og observationer, som er vigtige at tage med i arbejdet med at udvikle EKU’en ved Hærens øvrige tjenestegrene, og det forventes at udrulningen sker med virkning fra august 2026.

Hvad er EKU?

  • Formålet er at gøre Hærens konstabler faglærte.
  • Opbygning: Uddannelsen består af både alment kvalificerende fag og militærrelaterede fag samt 16 ugers specialisering.
  • Uddannelsen varer 3 år og 9 måneder
  • Uddannelsen svarer til en erhvervsuddannelse på niveau 4 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring
  • Beslutning om at starte et analysearbejde af mulighederne for at udvikle en konstabeluddannelsen som en erhvervsuddannelse blev truffet i 2018 af politikerne bag forsvarsforliget. Noget HKKF havde kæmpet for længe
  • Pilotprojektet startede i kamptropperne i december 2021
  • EKU er etableret i et samarbejde mellem Forsvarsministeriet, Forsvarskommandoen, Hærkommandoen og HKKF
  • For allerede ansatte konstabler i kamptropperne kommer en overgangsordning, der sikrer, at de kan ”meriteres” til den erhvervsrettede uddannelse og efter en fagprøve kan opnå faglært status.
  • Uddannelsen udbredes til hele hæren. Det besluttede politikerne med delaftalen til forsvarsforliget fra den 30. april 2024.
  • EKU forventes implementeret ved alle Hærens tjenestegrene med start fra august 2026

 

Siden er sidst opdateret: 2.09.25 kl. 11.55

Andre nyheder