Nyheder

Rettigheder til samtaler med chefen?

Hvad er mine rettigheder når chefen kalder til samtale? Få svar på, hvad forskellen er på en tjenstlig samtale og en samtale om din tjeneste - og hvad dine rettigheder og pligter er, hvis du indkaldes til tjenstlig samtale.

Hvad er forskellen på tjenstlig samtale og samtale om tjeneste?

Samtale om din tjeneste: Chefen har til hensigt, at hjælpe dig til at gøre noget bedre eller anderledes. Det er en normal del af tjenesten, og giver ofte ikke anledning til udfordringer.

Tjenstlig samtale: Chefen indkalder til en tjenstlig samtale, fordi han mener, du har gjort noget alvorligt. Samtalen har til formål at få klarlagt om det forhold, som chefen fremlægger, har hold i virkeligheden. Den tjenstlige samtale er din mulighed for at opklare situationen, hvis der f.eks. er tale om en misforståelse eller rygter. En tjenstlig samtale kan være alvorlig, da den kan være første skridt i en ansættelsesretslig sanktion. Ansættelsesretslig sanktion kan være både

  • Påtale
  • Irettesættelse
  • Skriftlig advarsel

Til en tjenstlig samtale skal chefen kunne dokumentere, at den kritik, han kommer med. Det er altså ikke nok, at han har hørt et rygte.

Hvad sker der forud for en tjenstlig samtale?

Du får en indkaldelse - helst skriftligt - som indeholder følgende:

  • Dato
  • Tidspunkt
  • Begrundelse og dokumentation for begrundelse
  • Oplysning om din ret til at tage en bisidder eller en partsrepræsentant med.

Kan jeg få en bisidder med til en tjenstlig samtale?

Ja. Det er dit valg, hvem du vil have med til samtalen. Det er altså ikke din chef, der skal sørge for at du får en bisidder – men han har pligt til at oplyse dig om din ret til at medbringe en bisidder.

Hvem kan jeg vælge som bisidder?

Ofte deltager din tillidsrepræsentanten ved tjenstlige samtaler, men det kan også være nødvendigt at HKKF deltager som bisidder. Din tillidsrepræsentant har tavshedspligt om samtalen og videre aftaler og vedkommende må derfor ikke drøfte sagen uden dit samtykke.

Hvad gør jeg, hvis chefen indkalder mig til en tjenstlig samtale, og ikke giver mig mulighed for at medbringe en bisidder?

Du har krav på at kunne medbringe en bisidder til tjenstlig samtaler. Det er derfor vigtigt, at du ikke udtaler dig til din chef, før du har haft mulighed for at tale med din tillidsrepræsentant eller HKKF.

Skal jeg vide, hvad den tjenstlige samtale handler om på forhånd?

Ja. Du skal have mulighed for at forberede dig til samtalen, og du skal også have tid til at tale med din tillidsrepræsentant eller til at kontakte HKKF.

Kan chefen give mig en advarsel?

Det korte svar er nej. Det er kun ansættelsesmyndigheden – som i forsvaret er FPS – som kan ikende advarsler. Forud for en advarsel har du ret til at blive partshørt. Det betyder, at FPS vil skrive til dig, og oplyse dig om, hvorfor de vil ikende dig en advarsel, og du vil have mulighed for skriftligt at give din version af sagen. Dette kan HKKF's faglige Team hjælpe dig med.

Skal der udarbejdes referat af den tjenstlige samtale?

Ja, og det er en god idé, at referatet bliver underskrevet i forbindelse med mødet, fordi det er nemmest at huske hvad der er blevet sagt umiddelbart lige efter mødet. Det er i orden, at arbejdsgiver har forberedt sig på mødet ved at skrive dele af referatet i forvejen og tilføje de bemærkninger, der er kommet til, under mødet.

Din forpligtelse er at sikre dig, at det der står i referatet, er det samme som der blev sagt på mødet. Referatet behøver ikke være ordret, men indholdet skal afspejle dét, der er foregået på mødet. Dine bemærkninger skal også fremgå af referatet, uanset om du er enig eller uenig til den fremførte kritik.

Det, du skriver under på, er i øvrigt ikke, at du er enig med arbejdsgiveren, men at du er enig i at referatet gengiver, hvad der er talt om på mødet.

Du kan altid få råd og vejledning af HKKF’s faglige Team på telefon 33 43 21 78 eller på mail: faglig@hkkf.dk

Siden er sidst opdateret: 12.02.25 kl. 12.16

Andre nyheder