Nyheder

Q&A: Vilkår og honorering under EU-topmøde

Få styr på honorering og vilkår unde det nuværende EU-topmødet

Nedenfor en liste med de forskellige slags honoreringer og vilkår, ift. den konkret opgave som I måtte blive befalet på i den aktuelle situation forsvaret befinder sig i med droner og EU topmødet.

Arbejdstid deles op i forbindelse med de forskellige operative indsættelser:

  1. Bistand til Politiets og Politiets Efterretningstjenestes beskyttelse af Kastrup Lufthavn, Roskilde Lufthavn og Billund Lufthavn.
  2. Beskyttelse af de tre flyvestationer og tilføring af ekstra kapaciteter til øvrige installationer.
  3. Beskyttelse af øvrige garnisoner og flådestationer.

Beskyttelse af de tre flyvestationer og tilføring af ekstra kapaciteter til øvrige installationer:

Ad. Pkt. 2: Særlig beredskabstjeneste iværksættes efter bemyndigelse fra PKOM, Center for Overenskomst.

Arbejdstid:

  • I beredskabsperioden registreres arbejdstiden fra det tidspunkt soldaten starter beredskabet ved fremmøde p tjenestestedet.
  • Medarbejdere som deltager i særlig beredskabstjeneste under 24 timers varighed, registreres time for time for den faktiske tjeneste.
  • For medarbejdere, der deltager i særlig beredskabstjeneste af mindst 24 timers varighed, ydes der et særligt beredskabstillæg pr. påbegyndt døgn.
  • Der kan ikke oppebæres natpenge under særlig beredskabstjeneste, ligesom der heller ikke optjenes frihed for tjeneste uden for normal arbejdstid.

Særlige forhold:

  • Indkvartering skal ske på et passende niveau under hensyn til opgavens karakter, geografisk placering, antallet af involverede medarbejdere samt beredskabsmæssige forhold.

Tjenesterejse (i beredskabsperioden ydes følgende):

  • Der ydes time/dagpenge ved tjenesterejser over 24 timer.
  • For tjenesterejser under 24 timer ydes kost mod dokumentation
  • Der oprettes rejser i begge tilfælde.

Beskyttelse af øvrige garnisoner og flådestationer:

Ad. Pkt. 3:

Arbejdstid

  • En forøgelse af den nuværende vagtstyrke på de respektive garnisoner og flådestationer indtræder i den normale vagt for tjenestestedet, hvor det udløser den almindelige honorering for vagten og den faktiske tjeneste.
  • Forvaltningsgrundlaget er gældende.
  • For indsættelser af PSN af hjemmeværnet, så følger indkaldte frivillige og MA den normale honorering jf. forvaltningsgrundlaget.

Militære medarbejdere som skal bestride en tilkaldevagt:

  • Tilkaldevagt honoreres med et tilkaldevagttillæg (aktuelt niveau kr. 430,55,-). Såfremt tilkaldevagt er beordret på en for personalet normalt arbejdsfri dag, oppebæres dobbelt tillæg fx LØR/SØN/helligdage (aktuelt niveau kr. 861,09,-).
  • Honorering af tilkaldevagt på en 0-dag (tjenesteomlægningsdag) sker med et enkelt tilkaldevagttillæg. En 0-dag (tjenesteomlægningsdag) er en arbejdsdag, hvor der ikke er planlagt tjeneste eller afspadseringsfrihed. 
  • For tilkaldevagt på en allerede planlagt afspadseringsdag (merarbejdsfri) tildeles der to tilkaldevagttillæg. 
  • Registrering af tilkaldevagttillæg sker ved det administrative element. 
  • Ved tilkaldevagt i en weekend skal der manuelt tilskrives en fridag for tilkaldevagt. 
  • Ved planlægning af vagter skal der tages højde for hvileperioder samt antallet af arbejdsdage (10-2 dages reglen) i træk. Ydermere skal der tages højde for antallet af fridage i et kvartal (26 stk.). 
  • Opstillende enheder skal i videst muligt omfang undgå at pålægge medarbejdere tilkaldevagt på fridage, kalendermæssige fridage eller dage, der træder i stedet herfor. 
  • Såfremt der er oprettet tilkald efter vagtliste, gives der ikke tilkaldevagttillæg. I så fald har du som medarbejder heller ikke pligt til at svare på telefonopkald, mails, SMS m.m. og dermed være kontaktbar for arbejdsgiver.
  • Soldater på tilkaldevagt som modtager tilkaldevagttillæg, kan ikke samtidig afholde ferie.

Arbejdstid i forbindelse med planlægning af den operative indsættelse er følgende gældende:

  • Niveau I+II modtager den faktiske tjeneste med de ydelser, som følger med jf. forvaltningsgrundlaget. Der kan ikke anvendes særligt beredskabstjeneste.
  • Niveau III modtager den faktiske tjeneste med de ydelser som følger med jf. forvaltningsgrundlaget, medmindre man er indsat i prioriteringen med pkt. 1 og pkt. 2 bistand og særlig støtte til politiet (som er nærmere beskrevet i FRAGO). Hvis man er indsat i mere end 24 timer, ydes der særlig beredskabstillæg.
  • ANSV IV hvis man løser opgaver som ligger inden for prioritet 1. og 2. og man er indsat i mere end 24 timer, er dette særlig beredskabstjeneste, hvorfor man modtager særligt beredskabstillæg.
  • ANSV V hvis man løser opgaver som ligger inden for prioritet 1. og 2. og man er indsat i mere end 24 timer er dette særlig beredskabstjeneste, hvorfor man modtager særligt beredskabstillæg.

Arbejdsmiljøforhold

Ved en overtrædelse af fx 11 timers reglen i forbindelse med indsættelsen skal det berørte forhold noteres i myndighedens logbog.

Ved konkrete forhold i indsættelsen, hvor der ønskes afvigelser i forhold til arbejdsmiljøreglerne og arbejdstid, rettes direkte henvendelse til PKOM POC.

Skulle der ifm. ovenstående opstå tvivlsspørgsmål, fortolkes, befales og/eller beordres for noget andet, er I altid velkommen til at kontakte faglig afdeling på mail faglig@hkkf.dk eller telefon 33432178.

Siden er sidst opdateret: 2.10.25 kl. 15.29

Andre nyheder