
Nedenfor en liste med de forskellige slags honoreringer og vilkår, ift. den konkret opgave som I måtte blive befalet på i den aktuelle situation forsvaret befinder sig i med droner og EU topmødet.
Arbejdstid deles op i forbindelse med de forskellige operative indsættelser:
- Bistand til Politiets og Politiets Efterretningstjenestes beskyttelse af Kastrup Lufthavn, Roskilde Lufthavn og Billund Lufthavn.
- Beskyttelse af de tre flyvestationer og tilføring af ekstra kapaciteter til øvrige installationer.
- Beskyttelse af øvrige garnisoner og flådestationer.
Beskyttelse af de tre flyvestationer og tilføring af ekstra kapaciteter til øvrige installationer:
Ad. Pkt. 2: Særlig beredskabstjeneste iværksættes efter bemyndigelse fra PKOM, Center for Overenskomst.
Arbejdstid:
- I beredskabsperioden registreres arbejdstiden fra det tidspunkt soldaten starter beredskabet ved fremmøde p tjenestestedet.
- Medarbejdere som deltager i særlig beredskabstjeneste under 24 timers varighed, registreres time for time for den faktiske tjeneste.
- For medarbejdere, der deltager i særlig beredskabstjeneste af mindst 24 timers varighed, ydes der et særligt beredskabstillæg pr. påbegyndt døgn.
- Der kan ikke oppebæres natpenge under særlig beredskabstjeneste, ligesom der heller ikke optjenes frihed for tjeneste uden for normal arbejdstid.
Særlige forhold:
- Indkvartering skal ske på et passende niveau under hensyn til opgavens karakter, geografisk placering, antallet af involverede medarbejdere samt beredskabsmæssige forhold.
Tjenesterejse (i beredskabsperioden ydes følgende):
- Der ydes time/dagpenge ved tjenesterejser over 24 timer.
- For tjenesterejser under 24 timer ydes kost mod dokumentation
- Der oprettes rejser i begge tilfælde.
Beskyttelse af øvrige garnisoner og flådestationer:
Ad. Pkt. 3:
Arbejdstid
- En forøgelse af den nuværende vagtstyrke på de respektive garnisoner og flådestationer indtræder i den normale vagt for tjenestestedet, hvor det udløser den almindelige honorering for vagten og den faktiske tjeneste.
- Forvaltningsgrundlaget er gældende.
- For indsættelser af PSN af hjemmeværnet, så følger indkaldte frivillige og MA den normale honorering jf. forvaltningsgrundlaget.
Militære medarbejdere som skal bestride en tilkaldevagt:
- Tilkaldevagt honoreres med et tilkaldevagttillæg (aktuelt niveau kr. 430,55,-). Såfremt tilkaldevagt er beordret på en for personalet normalt arbejdsfri dag, oppebæres dobbelt tillæg fx LØR/SØN/helligdage (aktuelt niveau kr. 861,09,-).
- Honorering af tilkaldevagt på en 0-dag (tjenesteomlægningsdag) sker med et enkelt tilkaldevagttillæg. En 0-dag (tjenesteomlægningsdag) er en arbejdsdag, hvor der ikke er planlagt tjeneste eller afspadseringsfrihed.
- For tilkaldevagt på en allerede planlagt afspadseringsdag (merarbejdsfri) tildeles der to tilkaldevagttillæg.
- Registrering af tilkaldevagttillæg sker ved det administrative element.
- Ved tilkaldevagt i en weekend skal der manuelt tilskrives en fridag for tilkaldevagt.
- Ved planlægning af vagter skal der tages højde for hvileperioder samt antallet af arbejdsdage (10-2 dages reglen) i træk. Ydermere skal der tages højde for antallet af fridage i et kvartal (26 stk.).
- Opstillende enheder skal i videst muligt omfang undgå at pålægge medarbejdere tilkaldevagt på fridage, kalendermæssige fridage eller dage, der træder i stedet herfor.
- Såfremt der er oprettet tilkald efter vagtliste, gives der ikke tilkaldevagttillæg. I så fald har du som medarbejder heller ikke pligt til at svare på telefonopkald, mails, SMS m.m. og dermed være kontaktbar for arbejdsgiver.
- Soldater på tilkaldevagt som modtager tilkaldevagttillæg, kan ikke samtidig afholde ferie.
Arbejdstid i forbindelse med planlægning af den operative indsættelse er følgende gældende:
- Niveau I+II modtager den faktiske tjeneste med de ydelser, som følger med jf. forvaltningsgrundlaget. Der kan ikke anvendes særligt beredskabstjeneste.
- Niveau III modtager den faktiske tjeneste med de ydelser som følger med jf. forvaltningsgrundlaget, medmindre man er indsat i prioriteringen med pkt. 1 og pkt. 2 bistand og særlig støtte til politiet (som er nærmere beskrevet i FRAGO). Hvis man er indsat i mere end 24 timer, ydes der særlig beredskabstillæg.
- ANSV IV hvis man løser opgaver som ligger inden for prioritet 1. og 2. og man er indsat i mere end 24 timer, er dette særlig beredskabstjeneste, hvorfor man modtager særligt beredskabstillæg.
- ANSV V hvis man løser opgaver som ligger inden for prioritet 1. og 2. og man er indsat i mere end 24 timer er dette særlig beredskabstjeneste, hvorfor man modtager særligt beredskabstillæg.
Arbejdsmiljøforhold
Ved en overtrædelse af fx 11 timers reglen i forbindelse med indsættelsen skal det berørte forhold noteres i myndighedens logbog.
Ved konkrete forhold i indsættelsen, hvor der ønskes afvigelser i forhold til arbejdsmiljøreglerne og arbejdstid, rettes direkte henvendelse til PKOM POC.
Skulle der ifm. ovenstående opstå tvivlsspørgsmål, fortolkes, befales og/eller beordres for noget andet, er I altid velkommen til at kontakte faglig afdeling på mail faglig@hkkf.dk eller telefon 33432178.