
Forsvaret får nu to nye feltbroer, der gør op med gammeldags brobygning med håndkraft. Med hydraulik, kran og køretøj bygger otte soldater nu op til 46 meter bro på halvanden time.
De nye broer skal bo i parkdelingerne under 1. Panseringeniørbataljon på Skive Kaserne og vil blive brugt, når brigaden rykker frem og har brug for at sikre tunge forsyningsveje.
De to feltbroer erstatter systemer, som blev doneret til Ukraine, og markerer samtidig et teknologisk tigerspring i Hærens evne til at sikre mobilitet i terrænet.
Fra 4 timer til 90 minutter
En super veltrænet enhed kunne måske bygge den gamle bro på fire timer. Med det nye system er målet 90 minutter – og det er mere konsekvent, fordi alt sker mekanisk.
Bygget til virkeligheden – men ikke til frontlinjen
Broen bygges bag de kæmpende enheder, dér hvor fjenden hverken kan skyde med direkte våben eller observere med droner. Det er ikke en panserbro – hvis man kommer under artilleri, må man afbryde og skifte stilling.
Uddannelse og bemanding
En del af en større enhed
I praksis vil flere soldater blive omskolet til både kran, køretøj og system, så holdet kan være fleksibelt og sikre afvikling under alle forhold.
Brobygningen sker ikke alene. Feltbroen er en del af en større ingeniøropgave, som typisk løses af en hel deling. Der skal rekognosceres, måske graves med rendegraver, bygges kolonnevej – og området skal sikres. Det kræver tæt samarbejde mellem flere specialfunktioner, så broen kan lægges hurtigt og sikkert.

Feltbroen er en del af en større ingeniøropgave. Foto: FMI
Hvad erstatter de nye feltbroer?
De to nye feltbroer erstatter den tidligere model Feltbro M/14, som blev doneret til Ukraine i forbindelse med donationspakke 10.
M/14 var en mekanisk assisteret udgave, hvor to kraner kunne løfte broens dele, så soldaterne slap for de tungeste løft. Men der var stadig mange manuelle trin, og opgaven krævede betydeligt mandskab og tid.
Den nye model bygger videre på kendte principper – men al udlægning er nu automatiseret med hydraulik og kran. Systemet er dermed en markant teknologisk opgradering af kendt og afprøvet brodoktrin.
Tekniske fakta om de nye feltbroer
Model: Dry Support Bridge (DSB) fra KNDS UK
Montering: Rheinmetall MAN HX-køretøjer
Maksimal spændvidde: Op til 46 meter (modulsystem á 6 meter)
Byggetid: Under 90 minutter med 8 mand og ét udlægningskøretøj
Belastningsklasse: MLC 120 – klar til Leopard 2A7 og tung logistik
Bemanding: 8 soldater pr. bro – alle med særskilt træning
Uddannelseskrav: Ca. én uge + kran- og kørekort
Robusthed: Systemet kan opereres i mørke, regn og med CBRN-udstyr.
Har fail-safe på hydraulik: Ved lækage stopper udlægning automatisk uden kollaps. Ikke panseret – skal operere uden for direkte fjendtlig ild
Brugserfaring: Afprøvet i NATO, brugt i Irak og Schweiz – også til katastrofehjælp
Levering til Danmark: Start 2028
Klar til brug: Ultimo 2028
Placering: Parkdelingerne, Stabskompagniet, 1. Panseringeniørbataljon, Skive Kaserne