Erhvervssygdomme: Skader opstået over lang tid
Erhvervssygdomme er sygdom eller lidelse, som skyldes dit arbejde og/eller dine arbejdsforhold. Erhvervssygdomme opstår over længere tids belastning. Er du i tvivl om du har en arbejdsskade eller en erhvervssygdom? læs om forskellen her.
Eksempler:
- Høreskade efter mange år med arbejdsrelateret støj
- PTSD efter en udsendelse
- Håndskader som følge af ensidigt gentaget arbejde
- Depression efter mobning gennem længere tid
Sagsforløb: Jeg er blevet syg af min tjeneste – hvad skal jeg gøre?
- Tal med din læge om din mistanke. Hvis din læge tror, at din sygdom kan skyldes dit arbejde, skal lægen anmelde din lidelse til AES (Arbejdsmarkedets Erhvervssikring ) indenfor 1 år.
- Vent på at AES sender et kvitteringsbrev i e-boks om, at de har oprettet din sag. Herefter vil du altid kunne se din status på sagen på AES hjemmeside under ”se sag”
- Besvar AES’ spørgeskema om, hvordan din lidelse opstod. Det skal de bruge til at vurdere din sag. Din beskrivelse er meget vigtig for det videre forløb, og du skal derfor være så detaljeret som muligt. HKKF’s arbejdsskadeteam hjælper dig gerne med at besvare spørgeskemaet.
- AES indhenter oplysninger om din sag fra din læge, kommune, dit hospital med mere og kan også sende dig til undersøgelse hos en speciallæge. AES bør træffe afgørelse i din sag indenfor 1 år, men forvent længere sagsbehandlingstid, da det i praksis ikke altid er muligt for AES at overholde sagsbehandlingstiden.
- AES anerkender eller afviser din arbejdsskadesag.
- Hvis sagen anerkendes: AES undersøger nu din sag for at afgøre, om du har krav på godtgørelse for varigt mén og erstatning for tab af erhvervsevne. Afgørelsen modtager du i din e-boks. Du får udbetalt din erstatning på din Nemkonto senest 5 uger efter sagen er blevet vurderet og afgjort. Læs mere om andre typer af erstatningsmuligheder her.
- Hvis du er uenig i AES’ afgørelse: Hvis du er uenig i afgørelsen, kan du anke AES’ afgørelse.
Anerkendt sag: Overvej en kreditorbeskyttet konto
Undgå at eventuelle kreditorer kan bruge din erstatning til at tilbagebetale udlæg ved at oprette en kreditorbeskyttet konto inden din erstatning bliver udbetalt.
Opret en kreditorbeskyttet konto ved at:
- Gå i banken med din anerkendte afgørelse
- Bed banken om at oprettet en kreditorbeskyttet konto
- Send dit kontonummer ind til AES. Din erstatning udbetales herefter til dette kontonummer.
Afvist sag: Hvad skal jeg gøre, hvis jeg er uenig i AES’ afgørelse?
Du har 4 uger til at anke AES’ afgørelse, efter du har modtaget den i din e-boks. HKKF’s arbejdsskadeteam kan hjælpe dig med at vurdere afgørelsen og anke og skrive ankebemærkninger sammen med dig.
Hvis du anker din afgørelse, kan forløbet se således ud:
- AES ser på din sag igen og vælger at fastholde deres afgørelse eller give dig ret i din anke.
- Hvis AES’ fastholder deres afgørelse, bliver din sag sendt til Ankestyrelsen, som kan vælge at:
- Give AES’ ret i deres afgørelse (stadfæste afgørelsen)
- Omgøre AES’ afgørelse og træffe en ny afgørelse. Du kan fx risikere, at Ankestyrelsen tager en godtgørelse fra dig, som du har fået tilkendt af AES, fordi Ankestyrelsen ser på din samlede sag.
- Hjemvise sagen til ny afgørelse i AES
Få førstehjælp fra HKKF til din arbejdsskade eller erhvervssygdom
Lovgivningen omkring arbejdsskader er kompliceret. HKKF’s arbejdsskadeteam er altid klar til at hjælpe dig, hvis du har været medlem af HKKF på det tidspunkt, hvor din arbejdsskade opstod. Arbejdsskadeteamet kan bl.a. hjælpe med:
- Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre
- Forstå og opdatere dig i din sag, (hvis vi har en fuldmagt)
- Besvare diverse spørgeskemaer (hvis vi har en fuldmagt)
- Beslutte, sammen med dig, om du skal anke en afgørelse (hvis vi har en fuldmagt)
- Vurdere afgørelsen i ding sag (hvis vi har en fuldmagt)
Ring til arbejdsskadeteamet på 33 43 21 60 man-fre kl. 9-12 eller skriv til arbejdsskade@hkkf.dk